ضرورت نگاه جامع به توسعه گردشگری کرمانشاه

استان کرمانشاه به عنوان نمونه‌ای از مناطق بی‌بدیل ایران زیبایمان دارای خیلی از وجهه‌های گردشگری از تاریخی، طبیعی، مرزی بودن، گردشگری سلامتش، گردشگری مذهبی و ... است که برای توسعه صنعت گردشگری آن باید نگاه جامع و با لحاظ نمودن همه جوانب اعمال شود.

فردین زارعی سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کرمانشاه در یادداشتی نوشت: امروزه مقوله گردشگری به یکی از اصلیترین و مهمترین مباحث توسعه کشورها تبدیل شده که همزمان فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری را در کنار هم برای استفاده کنندگان آن در پی دارد.

این صنعت به عنوان صنعتی به ظاهر ارزان قیمت و پاک بدون عوارضی که بر صنایع امروزی مترتب است توانسته جایگاه خود را در کشورهای کمتر توسعه یافته و همچنین ضعیف در بحث صنایع و معادن پیدا کرده و باعث ترقی این کشورها شود به نحوی که مردم آن در رفاه و آسایش زندگی کنند.

اما این امکانات و رفاهیات روی دیگری نیز دارد و چالش‌هایی نیز بوجود آورده که بحث استحاله فرهنگی و دگرگونی‌های قومیتی و فرهنگی از مهمترین آن است که توجه فعالین و کنشگران این حوزه را به خود معطوف کرده است، زیرا برخوردهای بی‌اندازه فرهنگ‌های متفاوت  میهمان با فرهنگ کشور میزبان توانسته به شکل بسیار نامحسوسی این فرهنگ‌ها را دستخوش تغییرات گاها ناهنجار کند. 

برای مقابله با این آسیب فرهنگی کشورهایی موفق هستند که با دارا بودن پیشینه غنی تاریخی با استفاده از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و قومیتی پخش شده در تمام نقاط بتوانند نه تنها از خود حفاظت کنند بلکه تاثیرات خود را بر این مهمانان تاثیرگذار تحمیل نمایند.

کشور عزیز ما نیز در همین مسیر یعنی توسعه گردشگری اقدامات خوبی را با وجود تمام محدودیت‌ها و فشارها انجام داده و با تکیه بر توانایی‌ها و قابلیت‌های خود گام‌های مفیدی را برداشته است اما با توجه به چالش اشاره شده باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود این مهم را به سرانجام برساند لذا صرف تکیه بر یکی از وجوه این مسیر اشتباهی محض و خطرناک است که چالشی جدی برای فرهنگ‌مان است.

کشور بزرگمان ایران آلبوم نفیسی از فرهنگ‌های اصیل منطقه و استعدادهای وزینی است که اگر همه در کنار هم قرار بگیرند می‌توانند آقایی خود را در جهان به نمایش بگذارند. ایران کشوری که چهار فصل را همزمان دارد، تاریخ و آثارش را دارد طبیعت و جذابیت‌هایش را دارد، فرهنگ و شئونات را دارد، چرا در خیلی از مواقع آمارش بسیار پایین‌تر از کشورهایی است که به اندازه یک استان ما نیز مساحت ندارند؟

پاسخ‌های بسیاری وجود دارد اما یکی از این دلایل که بحث این یادداشت است شاید عدم استفاده کافی و درست از تمام این شئونات است، در برخی مناطق به طبیعت توجه شده و از تاریخ عبور کرده ایم، در برخی برعکس و در جایی موردی دیگر و تلاش نکرده‌ایم تا تمام صورت‌های زیبای مناطق را با هم و در کنار هم بدلیل همپوشانی ضعف‌ها به نمایش بگذاریم.

برای نمونه استان کرمانشاه به عنوان نمونه‌ای از مناطق بی‌بدیل ایران زیبایمان دارای خیلی از وجهه‌های گردشگری است از تاریخ و آثارش، طبیعت چهارفصلش، مناظر دلربایش بگیر تا مرزی بودن استان و قابلیت‌هایش، گردشگری سلامتش، گردشگری مذهبی و ...، همه و همه شاهدی بر این مدعا است.

متاسفانه در سال‌های گذشته بنا بر شرایط زمان به یکی از این زمینه توجه شده و مابقی اگر نگوییم فراموش شده اما کمرنگ شده‌اند یا به‌طور ویژه به یک منطقه توجه شده و دیگر مناطق به کلی فراموش شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا آن منطقه خاص در کنار مزایای خاص توسعه گردشگری دستخوش برخی چالش‌های فرهنگی نیز شده و گروه‌ها و افرادی را نیز به مخالفت برانگیخته است. 

لذا می‌طلبد تا با تمرکز زدایی و توجه به تمام قابلیت‌های استان محورهای جدیدی که ریشه دیرینه دارند معرفی شده و به کمک سایر مناطق استان را به‌طور عموم منتفع سازد نه بخشی خاص و در همین راستا با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها برای معرفی قابلیت‌های منطقه و رونمایی و رخ نمایی از فرهنگ غنی و شیرین مردمان این خطه پر گهر هم توجه مردمان کشورمان و سایر ملل را به این دیار جلب نموده و هم بدون نگرانی از تحول خطرناک فرهنگ اصیلمان اقدام به معرفی و صدور جوانب زیبای این مردم سختکوش به سایر نقاط کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071300983
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha